Vzdělávání Dekacert®
CHARITA STRÁŽNICE - ETICKÝ PROGRAM DEKACERT PRO CELOU ORGANIZACI
Posláním Charity Strážnice je s vírou, nadějí a láskou poskytovat služby potřebným lidem, kteří se ocitli v nouzi tak, aby nikdo nebyl vyloučen z Boží lásky. Chceme být motorem církve, který s nezištnou láskou koná skutky milosrdenství a světlem v majáku pro ty, kteří ztratili naději na vyřešení své nepříznivé situace.
Pro naši službu je specifické, že pracuje s křesťanskými hodnotami.
NAŠE MOTTO: „Jsme světlem majáku ve vašem životě.“
Patronem naší Charity Strážnice je: Panna Maria z Lourdes.
HODNOTA 1 IDENTITA |
Čím se lišíme od jiných poskytovatelů: |
Našim zřizovatelem je církev, pracujeme na základě křesťanských hodnot, které jsou ukotveny v našich zásadách, a tyto hodnoty vnášíme také do společnosti. Respektujeme individualitu našich uživatelů služeb a vnímáme jejich osobní potřeby. |
HODNOTA 2 INTEGRITA |
Jak tuto hodnotu žijeme: |
To co zde deklarujeme, to skutečně žijeme. Tento dokument je analýzou našich křesťanských hodnot, které pravidelně, nejméně však 1x ročně hodnotíme a aktualizujeme. Všichni pracovníci služeb se podíleli na diskuzích k jednotlivým hodnotám a novým pracovníkům tyto informace předáváme v rámci zaškolovacího procesu. |
HODNOTA 3 SVÁTEČNÍ ČAS |
---|
Jak tuto hodnotu žijeme: |
Sváteční čas je pro nás časem, kdy se zastavíme, zklidníme svou mysl a společně se radujeme. Společná setkávání pracovníků organizujeme několikrát v průběhu roku. Máme společnou mši svatou (11. 2. – při svátku naší hlavní patronky Panny Marie Lurdské), výroční setkání zaměstnanců a jednotlivé týmy našich služeb se scházejí také k příležitosti oslav různých životních událostí. S klienty služeb STD slavíme společně všechny křesťanské svátky, jejich narozeniny i jmeniny. Klientům CHPS přejeme ke kulatým výročím a dáváme jim kytičku. Všem klientům Charity Strážnice posíláme velikonoční a vánoční přáníčka. O víkendech a svátcích mají téměř všichni pracovníci volno k odpočinku a načerpání nových sil. Pouze pracovnice pečovatelské služby vyrážejí do terénu i v tento sváteční čas, aby uspokojily potřeby našich klientů, kteří se nacházejí v nepříznivé sociální situaci a nemají poblíž rodinu, která by jim tyto služby zabezpečila. V těchto službách se pracovnice CHPS pravidelně střídají. |
Co můžeme zlepšit: |
Uspořádat zahradní slavnost, zapojit více dobrovolníků, mít více příležitostí pro neformální setkávání pracovníků a pravidelné setkávání s knězem. |
HODNOTA 4 GENERAČNÍ SOLIDARITA |
Jak tuto hodnotu žijeme: |
V rámci generační solidarity pracovníci především respektují odlišnosti uživatelů. Ve všech službách pracují s individuálními plány klientů, ve kterých si společně stanoví limity a dobře popíšou schopnosti uživatelů přiměřeně k jejich věku i možnostem. Uživatele aktivizují a pracují s nimi na základě jejich potřeb. Spolupracují s rodinami uživatelů, zjišťují jejich možnosti pomoci, které vedou ke zlepšení celkového stavu našich uživatelů. Co se týká pracovníků naší Charity, preferujeme individuální přístup, umožňujeme zkrácení pracovní doby ve všech službách a také vnímáme jejich potřeby a různá zdravotní omezení, která jim brání v jejich pracovním nasazení. Podporujeme jejich pravidelné vzdělávání a zajišťujeme možnost supervize k řešení případných střetů zájmů. |
Co můžeme zlepšit: |
Dát větší prostor a pocit důvěry pro otevřenou komunikaci při poradách a supervizích. Aktivizovat a zapojit také uživatele, kteří mají s tímto potíže (nabídnout jim více podnětů). |
HODNOTA 5 TĚLESNÝ A DUCHOVNÍ ŽIVOT |
Jak tuto hodnotu žijeme: |
Usilujeme o zachování tělesné i dušení rovnováhy klientů i pracovníků. Vnímáme jejich potřebu odpočinku, uvolnění mysli i povzbuzení duše. Klienti mají možnost spolupracovat dle svých zdravotních limitů, mohou si s pracovníky promluvit o svých problémech. Klienty pečovatelské služby doprovázíme v posledních chvílích jejich života. Pro pracovníky máme možnost pravidelné supervize a školení. Snažíme se vytvářet na pracovištích bezpečné a důvěrné prostředí, aby pracovníci chodili do zaměstnání rádi, protože oni jsou těmi, kdo vytvářejí dobré jméno naší organizace. Pracovníky nepřetěžujeme a snažíme se udržet přiměřenou kapacitu všech našich služeb. Duchovní hodnoty a vize naší organizace máme popsány také v Pastoračním plánu, kterým se v průběhu roku řídíme. |
Co můžeme zlepšit: |
Společná setkání s knězem k duchovním zamyšlení. V rámci benefitů vytvořit směrnici o služebních cestách pracovníků k duchovním obnovám. Mít více příležitostí k setkávání týmů. Benefity pro pracovníky – masáže, wellnes. |
HODNOTA 6 SPOLEHLIVÉ DOHODY |
Jak tuto hodnotu žijeme: |
Se všemi uživateli naše organizace uzavírá smlouvy, ve kterých jsou předem stanoveny podmínky poskytování služeb. Na smlouvu navazuje individuální plán uživatele, ve kterém jsou upřesněny časy a frekvence návštěv. Uživatelé se na nás mohou spolehnout ve všech aspektech uzavřené smlouvy. Pracovníci mají taktéž všichni uzavřenou pracovní smlouvu či dohodu, která je s nimi předem konzultovaná dle jejich možností. Naše organizace je důvěryhodná, pokud uzavřeme nějakou dohodu, závazkům v ní stanovených, vždy dostojíme. Jsme transparentní a spolehlivou organizací pro všechny naše partnery. |
Co můžeme zlepšit: |
Navýšení úvazků ve službách, kde je nedostatečná kapacita. Hledat možnosti spolupráce a větší podpory v rámci MPSV, JMK a obcí našeho regionu. |
HODNOTA 7 MAJETEK |
Jak tuto hodnotu žijeme: |
Pracovníky a klienty vedeme k zodpovědnému nakládání s majetkem organizace. Hospodaříme účelně a materiální pomoc poskytujeme transparentně. Pravidelně pořádáme Tříkrálovou sbírku, z výtěžku poskytujeme přímou sociální pomoc a vykrýváme provozní a mzdové náklady služeb, které jsou nedostatečně financovány ze strany státu a obcí. Uvědomujeme si, že největším majetkem Charity Strážnice jsou její pracovníci, kteří svou aktivitou a péčí o klienty vytvářejí celkový obraz o naší organizaci. |
Co můžeme zlepšit: |
Shánění finančních prostředků ze všech dostupných zdrojů. Nákup pracovních pomůcek ke zlepšení pracovních podmínek pracovníků i uživatelů našich služeb. |
HODNOTA 8 KOMUNIKACE |
Jak tuto hodnotu žijeme: |
Uvědomujeme si, že otevřená komunikace je nejlepší prevencí k řešení všech problémů, které mohou nastat na pracovištích i v rámci komunikace s uživateli. Všechny týmy se společně setkávají na pravidelných poradách, kde řešíme všechny problémy, které se ve službách vyskytují. Neodkládáme ani řešení nepříjemných problémů, které je potřeba obzvláště brzy vyřešit a vyčistit tak atmosféru na pracovištích. Pro pracovníky využíváme psychologa, který jim poskytuje supervize a klienti mají možnost si pohovořit s našimi pracovníky, knězem nebo individuálně s psychologem. Dbáme také na komunikaci s rodinnými příslušníky k vyjasnění neshod při péči o naše uživatele. |
Co můžeme zlepšit: |
Komunikaci s obcemi, aby jejich zástupci porozuměli potřebě plného financování služeb. Komunikaci v rámci pracovních týmů, vytvářet prostředí důvěry, kde bude možné řešit jakýkoliv problém. Tam, kde je to potřeba, více komunikovat s rodinnými příslušníky uživatelů. Sehnat finanční prostředky na vytvoření pozice pastoračního pracovníka v naší organizaci. |
HODNOTA 9 SOCIÁLNÍ SPOLEČENSTVÍ |
Jak tuto hodnotu žijeme: |
Usilujeme o sociální společenství a dobrou spolupráci se všemi organizacemi, pracovníky i klienty našich služeb. Pravidelně vydáváme výroční zprávu a propagujeme naši organizaci tak, aby v očích veřejnosti byla transparentní a dobře čitelná. Při Tříkrálové sbírce spolupracujeme s dobrovolníky a veřejností u nichž podporujeme solidaritu v rámci našeho regionu. Poskytováním našich služeb chceme docílit pomoci uživatelům při jejich sociálním začleňování do společnosti. |
Co můžeme zlepšit: |
Snažit se uživatele i pracovníky vést ke zdravému životnímu stylu, šetření potravinami a energií. Zvýšit informovanost o našich službách směrem k veřejnosti. |
HODNOTA 10 RODINNÉ SPOLEČENSTVÍ |
Jak tuto hodnotu žijeme: |
Vytváření příznivého rodinného společenství je pro nás jednou ze stěžejních zásad. Chceme dosáhnout toho, aby se pracovníci i klienti cítili v naší organizaci dobře. Hledáme možnosti řešení při zhoršení zdravotního stavu našich uživatelů, povzbuzujeme rodinné příslušníky v péči o své blízké, aby měli možnost zůstat v domácím prostředí po zbytek jejich života. Pracovníkům vycházíme vstříc v řešení jejich rodinných problémů, které úzce souvisí s jejich pracovním nasazením. Chceme být organizací, která věnuje péči svým pracovníkům i klientům a vytváří jim tak podmínky, díky kterým se u nás cítí jako doma. |
Co můžeme zlepšit: |
Navýšením úvazků ve službách, kde je nedostatečná kapacita, chceme posílit volný čas pracovníků, který pak mohou věnovat své rodině. |